Τραγικό – Σχέδιο για νέους πράσινους φόρους από 2025 – Ο χάρτης με περιβαλλοντικά τέλη και εισφορές

Αναθεώρηση του πλαισίου εσωτερικής διακυβέρνησης των τραπεζών
9 Οκτωβρίου, 2024
ΑΑΔΕ: Πλήρης εκκαθάριση του τοπίου για τις ρυθμίσεις χρεών
10 Οκτωβρίου, 2024
Δείτε τα όλα

Τραγικό – Σχέδιο για νέους πράσινους φόρους από 2025 – Ο χάρτης με περιβαλλοντικά τέλη και εισφορές

10/10/2024

Το έργο της πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης έχει αναλάβει ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών

Επανεξέταση του συστήματος των πράσινων φόρων από μηδενική βάση και την επιβολή νέων από το 2025 προαναγγέλλει το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πρόγραμμα για την ενίσχυση του «κουμπαρά» των δράσεων που διατίθενται για την προστασία του περιβάλλοντος.
Το έργο της πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης έχει αναλάβει ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών για την ανάπτυξη νέων πολιτικών στο πλαίσιο των συζητήσεων που γίνονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κατευθύνσεων που έχει δώσει η Κομισιόν με σχετική Οδηγία.
Η Ελλάδα έχει ενσωματώσει μέτρα για την πράσινη φορολογία, ωστόσο απαιτείται νέα χαρτογράφηση με καινούργια μοντέλα και προηγμένους μεθόδους οικονομετρικής εκτίμησης που θα επιτρέψουν τον άμεσο προσδιορισμό από τον αντίκτυπο των μέτρων περιβαλλοντικής φορολογίας σε όλους τους τομείς που επηρεάζονται, δηλαδή την κοινωνία, την οικονομική δραστηριότητα και το περιβάλλον.
Με λίγα λόγια απαιτείται προσδιορισμός και ανάπτυξη των πιο αποτελεσματικών/κατάλληλων μέτρων, για την επίτευξη του πρωταρχικού στόχου, δηλαδή την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου φορολογικού συστήματος, το οποίο θα αντιμετωπίζει εξίσου την προώθηση περιβαλλοντικών στόχων και την κοινωνικοοικονομική ευημερία.
Να σημειωθεί ότι σήμερα επιβάλλονται διάφορα περιβαλλοντικά τέλη και εισφορές, όπως για παράδειγμα το πράσινο τέλος 0,03 ευρώ το λίτρο στο Diesel Κίνησης και δεν σίγουρο εάν εκεί υπάρχουν άλλα περιθώρια καθώς το 67% της τελικής τιμής των καυσίμων κίνησης και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης, είναι φόροι και δασμοί.
Επίσης τρέχει ήδη το έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος οχημάτων (πλέον του τέλους ταξινόμησης) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ. παλαιού τύπου.

Από 01/01/2024 επιβάλλεται τέλος Ανθεκτικότητας για την κλιματική κρίση ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος και αποδίδεται στην φορολογική διοίκηση.
Ταυτόχρονα οι καταναλωτές πληρώνουν ειδικό τέλος για τις πλαστικές σακούλες με τα έσοδα για το κράτος να φθάνουν για το 2021 τα 10,62 εκατ. ευρώ ενώ από την 1η Ιανουαρίου 2022 εισπράττεται περιβαλλοντικό τέλος 0,08 ευρώ που επιβάλλεται, χωριστά, στα πλαστικά ποτήρια και στα καπάκια τους.

Αναλυτικότερα, με βάση το ισχύον καθεστώς ο «χάρτης» με τους πράσινους φόρους έχει ως εξής:

– Τέλος ανακύκλωσης για τα προϊόντα, η συσκευασία των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) ύψους 0,08 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο προϊόντος.

– Περιβαλλοντικό τέλος ύψους 0,07 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο πλαστικής σακούλας μεταφοράς το οποίο καταβάλλουν οι καταναλωτές.

– Εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα που διατίθενται ως συσκευασία των τροφίμων και των ποτών κατά την πώλησή τους από επιχειρήσεις μαζικής εστίασης και από επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, οι οποίες πωλούν τρόφιμα και ποτά.
Η εισφορά είναι ύψους 0,04 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο.

– Πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης («diesel»), με εξαίρεση του χρησιμοποιούμενου ως καυσίμου θέρμανσης.
Το τέλος επιβάλλεται κατά τον τελωνισμό και τα έσοδα πάνε για τη χρηματοδότηση πράσινων έργων και δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο των ενεργειακών και κλιματικών στόχων έως το έτος 2030, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

– Έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου με βάση την κατηγοριοποίηση των εκπομπών καυσαερίων και με συντελεστές ανάλογα με την κατηγοριοποίηση των εκπομπών καυσαερίων.
Για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων (διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας), λαμβάνεται υπόψη, η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων, βάσει τιμοκαταλόγων, με βάση τους συντελεστές της κλίμακας προοδευτικής φορολόγησης οι οποίοι διαφοροποιούνται περαιτέρω, ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2), καθώς και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση.

– Νέα κλίμακα υπολογισμού τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν από 01/11/2010 και κλίμακα υπολογισμού βάσει εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν από 01/11/2010-31/12/2020 και τροποποίηση της για τα οχήματα που ταξινομούνται από 1/1/2021 και εφεξής.

– Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση που αντικατέστησε το Φόρο Διαμονής και επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος.

ΠΗΓΗ: bankingnews.gr