Σε 10 έτη η παραγραφή μεγάλης φοροδιαφυγής

Με νέους όρους η χρηματοδότηση από το ΕΠΑ 2021-2025
28 Μαΐου, 2024
Οδικός χάρτης ρύθμισης οφειλών προς την εφορία σε έως 24 δόσεις
28 Μαΐου, 2024
Δείτε τα όλα

Σε 10 έτη η παραγραφή μεγάλης φοροδιαφυγής

28/5/2024

Απόφαση της ΔΕΔ για 5ετή παράταση σε υποθέσεις όπου διαπιστώνεται ποινικά κολάσιμη πράξη

Δεκαετής περίοδος παραγραφής ισχύει για όλες τις φορολογικές υποθέσεις των ετών 2012-2017 στις οποίες διαπιστώνεται μέσω ελέγχων ποινικά κολάσιμη φοροδιαφυγή ύψους μεγαλύτερου των 100.000 ευρώ στον φόρο εισοδήματος και των 50.000 ευρώ στον ΦΠΑ.

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ, για τις υποθέσεις αυτές η κανονική πενταετής προθεσμία παραγραφής, η οποία «τρέχει» από τη λήξη του έτους εντός του οποίου υποβλήθηκαν οι σχετικές φορολογικές δηλώσεις, παρατείνεται για άλλα πέντε έτη. Η παράταση της περιόδου παραγραφής από 5ετή σε 10ετή ισχύει ακόμη και στην περίπτωση κατά την οποία η μεγάλου ύψους φοροδιαφυγή διαπιστώνεται μετά τη λήξη της 5ετούς κανονικής περιόδου παραγραφής, με άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, επεξεργασία των στοιχείων για τις πραγματοποιηθείσες καταθέσεις και αναλήψεις και διασταύρωσή τους με τα δεδομένα των υποβληθεισών φορολογικών δηλώσεων. Δηλαδή, στις περιπτώσεις αυτές, οι ελεγχόμενες υποθέσεις δεν θεωρούνται παραγραφείσες έστω κι αν οι έλεγχοι στις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των φορολογουμένων διενεργήθηκαν μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής. Τα δεδομένα των τραπεζικών λογαριασμών στις περιπτώσεις αυτές δεν θεωρούνται συμπληρωματικά στοιχεία που όφειλε να διερευνήσει η Φορολογική Διοίκηση πριν από τη λήξη της πενταετούς περιόδου παραγραφής, αλλά στοιχεία αποδεικτικά της διάπραξης μεγάλου ύψους φοροδιαφυγής και, ως εκ τούτου, ικανά να προκαλέσουν παράταση της περιόδου παραγραφής κατά μία ακόμη πενταετία.

Η υπόθεση

Η εφαρμογή αυτού του νομικά ισχυρού κανόνα -με τον οποίο παρακάμπτεται ο ισχυρισμός ότι εφόσον το άνοιγμα και η έρευνα των τραπεζικών λογαριασμών έγινε μετά τη λήξη της πενταετούς κανονικής περιόδου παραγραφής, η υπόθεση είχε ήδη παραγραφεί και οι εκδοθείσες και κοινοποιηθείσες πράξεις καταλογισμού φόρων και προστίμων είναι άκυρες- έλαβε χώρα πρόσφατα στην περίπτωση ενός φορολογούμενου στον οποίο κατά τη διάρκεια του 2023 η Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος και εν συνεχεία το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ) διενήργησε φορολογικό έλεγχο της χρήσης του έτους 2012.

Ο έλεγχος διενεργήθηκε κατόπιν παραγγελίας του οικονομικού εισαγγελέα εκδοθείσας από το 2016. Στη διάρκεια του ελέγχου και προκειμένου να διαπιστωθεί αν τα ποσά που δηλώθηκαν με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος συμφωνούν με τα ποσά που πιστώνονταν στους τραπεζικούς λογαριασμούς, με μοναδικό δικαιούχο ή συνδικαιούχο τον ίδιο, κρίθηκε σκόπιμη η άντληση των τραπεζικών δεδομένων από το «Ειδικό Λογισμικό Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας (ΕΛΑΕΠΠ)», για το οικονομικό έτος 2013 (χρήση 2012).

Από τη διαδικασία αυτή εντοπίστηκε ένα ποσό συνολικού ύψους 6.335.333,59 ευρώ το οποίο είχε πιστωθεί σωρευτικά το 2012 στους τραπεζικούς λογαριασμούς του φορολογούμενου, αλλά δεν δικαιολογείτο από τα εισοδήματα που είχε αναγράψει στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος την οποία υπέβαλε για το έτος 2012. Το ποσό αυτό θεωρήθηκε από τους ελεγκτές «προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από άγνωστη πηγή» και, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, φορολογήθηκε με συντελεστή 33%.

Συνέπεια ήταν να καταλογιστεί στον φορολογούμενο μη καταβληθείς φόρος εισοδήματος ύψους 2.743.956,25 ευρώ. Επιπλέον, στον φορολογούμενο καταλογίστηκε μη καταβληθείσα ειδική εισφορά αλληλεγγύης ύψους 245.087,08 ευρώ, ενώ επειδή η φορολογική δήλωση θεωρήθηκε ανακριβής βεβαιώθηκαν επίσης πρόσθετος φόρος και πρόστιμο ύψους 3.292.747,51 ευρώ. Συνολικά, δηλαδή, επιβλήθηκαν στον ελεγχθέντα φορολογούμενο φόροι, πρόσθετοι και πρόστιμο ύψους 6.281.790,84 ευρώ. Το ποσό αυτό ανέρχεται σχεδόν στο ίδιο ύψος με το θεωρηθέν ως αποκρυβέν ποσό εισοδήματος.

Η οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, με την οποία καταλογίστηκε το παραπάνω ποσό, εκδόθηκε και κοινοποιήθηκε στον φορολογούμενο από το ΚΕΦΟΜΕΠ το φθινόπωρο του έτους 2023 και αφορούσε, όπως προαναφέραμε, τη χρήση του έτους 2012. Εκδόθηκε και κοινοποιήθηκε δηλαδή λίγους μήνες πριν από τη λήξη της 10ετούς περιόδου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για καταλογισμό πρόσθετων φόρων και προστίμων.

Προσφυγή

Ο φορολογούμενος άσκησε στις 30/11/2023, ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ενδικοφανή προσφυγή με την οποία ζήτησε την ακύρωση της παραπάνω οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, υποστηρίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι το δικαίωμα του Δημοσίου για έλεγχο και καταλογισμό φόρου εισοδήματος στη χρήση του 2012 είχε παραγραφεί το 2023, σύμφωνα με την υπάρχουσα νομολογία και τις αποφάσεις Διοικητικών Δικαστηρίων, που έχουν κρίνει ότι για την υπόθεσή του ισχύει ο κανόνας της πενταετούς περιόδου παραγραφής αυτού του δικαιώματος. Ισχυρίστηκε δηλαδή ότι το παραπάνω δικαίωμα του Δημοσίου είχε παραγραφεί ήδη στις 31-12-2018.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr