Παγίδα σε οφειλέτες με το ενιαίο πιστοποιητικό ενημερότητας

Με επενδύσεις 95 δισ. μέχρι το 2030 το νέο ΕΣΕΚ
26 Αυγούστου, 2024
Οι διαδικασίες που ισχύουν σήμερα για τους φορολογικά ενήμερους
26 Αυγούστου, 2024
Δείτε τα όλα

Παγίδα σε οφειλέτες με το ενιαίο πιστοποιητικό ενημερότητας

26/08/24

Από 30 Σεπτεμβρίου η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για χρέη προς εφορία και ΕΦΚΑ

Στην αντικατάσταση των πιστοποιητικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας από ένα ενιαίο πιστοποιητικό θα προχωρήσει η κυβέρνηση σε 40 ημέρες, με στόχο την άσκηση ισχυρότερων πιέσεων στους οφειλέτες της εφορίας και του ΕΦΚΑ, που χρωστάνε συνολικά 155 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, από τις 30 Σεπτεμβρίου θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία μια νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας θα είναι εφικτή η έκδοση ενός ενιαίου πιστοποιητικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, το οποίο θα ονομάζεται «πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας».

Ωστόσο, από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ το μέτρο αυτό, χιλιάδες πολίτες, κυρίως αυτοαπασχολούμενοι αλλά και άλλες κατηγορίες, θα αποκλειστούν από το δικαίωμα να διεκπεραιώνουν σημαντικές για την επιβίωσή τους συναλλαγές, για την πραγματοποίηση των οποίων απαιτείται σήμερα είτε μόνο ασφαλιστική είτε μόνο φορολογική ενημερότητα.

Σήμερα, ισχύουν σημαντικές διαφορές μεταξύ αποδεικτικού φορολογικής και αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας στους όρους, τις προϋποθέσεις και τους σκοπούς έκδοσης.

Από τη στιγμή που θα ισχύσει το ενιαίο πιστοποιητικό, δεν θα μπορεί ένας πολίτης να θεωρηθεί ασφαλιστικά ενήμερος αν έχει εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές του, αλλά δεν έχει εξοφλήσει ή ρυθμίσει και τις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές του. Θα ισχύει, όμως, και το αντίστροφο, δηλαδή δεν θα μπορεί να θεωρηθεί φορολογικά ενήμερος ένας πολίτης, ακόμη κι αν έχει εξοφλήσει όλες τις φορολογικές οφειλές του, αν δεν είναι ταυτόχρονα και ασφαλιστικά ενήμερος, αν δηλαδή δεν έχει εξοφλήσει ή ρυθμίσει και τις ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές του.

Οι συνέπειες

Ουσιαστικά, η εφαρμογή της διάταξης για το ενιαίο πιστοποιητικό θα έχει ως συνέπεια να μην μπορούν πλέον να γίνουν συναλλαγές για τις οποίες αρκεί σήμερα μόνο αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, δηλαδή έγγραφο που αποδεικνύει μόνο ότι ο πολίτης είναι ενήμερος όσον αφορά στις υποχρεώσεις του απέναντι στον ΕΦΚΑ. Π.χ., για να λάβει ένας πολίτης ένα καταναλωτικό δάνειο πάνω από 6.000 ευρώ, αρκεί σήμερα να είναι μόνο ασφαλιστικά ενήμερος. Από την 30η-9-2024, για να λάβει το δάνειο, θα πρέπει να είναι και φορολογικά ενήμερος.

Επιπλέον, από τη στιγμή που θα ισχύσει το ενιαίο πιστοποιητικό, δεν θα μπορούν να διεκπεραιωθούν συναλλαγές για τις οποίες σήμερα απαιτείται μόνο αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας και όχι και αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας. Στην περίπτωση αυτή, το πρόβλημα θα υπάρχει σε όλους όσοι θέλουν να εισπράξουν από το Δημόσιο ποσά από 1.501 έως 3.000 ευρώ, καθώς σήμερα, για να πάρουν το «πράσινο φως», αρκεί να είναι μόνο φορολογικά ενήμεροι, ενώ από την 30η-9-2024 θα πρέπει να είναι και ασφαλιστικά ενήμεροι.

Για να γίνει ορθά η μετάβαση στο ενιαίο πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας, θα πρέπει, κανονικά, να εναρμονιστούν πλήρως οι ισχύουσες σήμερα διατάξεις που ορίζουν σε ποιες περιπτώσεις, υπό ποιους όρους και υπό ποιες προϋποθέσεις απαιτείται και χορηγείται το πιστοποιητικό αυτό τόσο για φορολογικά όσο και για ασφαλιστικά χρέη.

Η ενοποίηση των αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης μεταρρύθμισης που προβλέπει ενοποίηση της νομοθεσίας για τις διαδικασίες και τους μηχανισμούς είσπραξης των φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών. Για τη μεταρρύθμιση αυτή είχαν δεσμευτεί κυβερνήσεις παρελθόντων ετών, μέσω των μνημονίων που υπέγραψαν. Ωστόσο, δεν κατάφεραν να την υλοποιήσουν ακόμη και μέχρι σήμερα, με συνέπεια να παραμένει σε εκκρεμότητα.

Μετάθεση ημερομηνίας

Είναι δε αξιοσημείωτο ότι ως ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του μέτρου είχε οριστεί, με την παράγραφο 4 του άρθρου 22 του ν. 4934/2022, η 31η-12-2023. Ωστόσο, με τη διάταξη του άρθρου 30 του ν. 5086/2024, που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, μετατέθηκε για τις 30 Σεπτεμβρίου 2024 η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της πλατφόρμας έκδοσης του «πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας».

Σύμφωνα δε με τα όσα αναφέρονταν στην αιτιολογική έκθεση της συγκεκριμένης διάταξης, επειδή με την υπό στοιχεία Α.1162/2023 κοινή απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, περί του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, τροποποιήθηκε ριζικά, μεταξύ άλλων, και έγινε εξ ολοκλήρου ψηφιακή η διαδικασία έκδοσης του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας, κρίθηκε ως απαραίτητη η μετάθεση του χρόνου έναρξης της λειτουργίας της εφαρμογής για το ενιαίο πιστοποιητικό για την 30η-9-2024.

155 δισ. ευρώ τα ληξιπρόθεσμα χρέη

Στόχος του συγκεκριμένου μέτρου είναι η ισχυροποίηση των πιέσεων προς τους οφειλέτες της εφορίας και των ασφαλιστικών ταμείων, που χρωστάνε συνολικά 155 δισ. ευρώ, για την εξόφληση ή τακτοποίηση των χρεών τους, διαφορετικά θα μπλοκάρεται πιο αποτελεσματικά η διενέργεια διάφορων συναλλαγών τους, όπου απαιτείται σήμερα η φορολογική ή η ασφαλιστική ενημερότητα.

Εκτιμάται πως η πίεση προς τους οφειλέτες φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων για την άμεση εξόφλησή τους ή την τακτοποίησή τους με ρυθμίσεις τμηματικής καταβολής θα αυξηθεί με την καθιέρωση του ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας σε συνδυασμό με την επιβολή των προβλεπόμενων αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, όπως οι κατασχέσεις σε εισοδήματα, καταθέσεις και περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών.

Σημειώνεται ότι, βάσει των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων που δημοσιοποιήθηκαν και από την ΑΑΔΕ και από το ΚΕΑΟ:

Το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των οφειλών προς τις ΔΟΥ και τις λοιπές φοροεισπρακτικές υπηρεσίες (Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου, Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων, Ελεγκτικά Κέντρα κ.λπ.) ανήλθε σε 107,2 δισ. ευρώ, στο τέλος Μαΐου 2024.

Το συνολικό ποσό των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, οι οποίες έχουν περιέλθει στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), άγγιξε, στο τέλος Μαρτίου 2024, τα 48 δισ. ευρώ.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr